Om Längdskidor och hur man får både fäste och glid

 

I längdåkning är det viktigt att du har skidor som passar just dig. Det fungerar inte att bara ta ett par längdskidor som är lagom långa. Skidorna måste passa din längd, vikt och faktiskt också din åkstil.

Så här fungerar det:

En klassisk längdskida har två glidytor och en fästyta på mitten. Fästytan är upphöjd med hjälp av ett spann. Glidytorna vallas med olika slags paraffin för att ge så lite friktion (motstånd) mot snön som möjligt. På fästytan däremot, vill man ha så mycket friktion som möjligt. Därför vallar man fästytan med ”klibbiga” vallor av olika slag.

Spannet är den del av skidan som inte har kontakt med snön när man står med lika mycket vikt på bägge fötterna. Som till exempel när man åker i en nedförsbacke. Det finurliga med spannet är att när man flyttar över hela sin vikt till ena foten så trampar man ner spannet så att fästytan kommer i kontakt med snön och man får fäste. Om skidan är för hård orkar man inte trycka ner fästytan i snön och man får bakhalt. Om skidan är för mjuk så ligger fästytan emot snön även i nerförbackarna och man får dåligt glid. Nu är det inte så enkelt att det bara handlar om hur mycket man väger när man väljer hårdhet på skidor. Det handlar om åkstil också – om man står med vikten på hälarna får man ett längre spann än om vikten ligger närmare tårna. Dessutom orkar en duktig åkare trycka ner ett hårdare spann än vad en motionär gör.

Belaget – Glid- och fästytorna består av ett tunt belag som är gjort av en väldigt speciell plast- och grafitblandning. Belaget är konstruerat för att vara lite poröst så att det kan ”suga upp” paraffinet så att glidvallningen håller längre. Belagen på billigare längdskidor är gjorda av plast och är helt täta. Där ligger glidvallan bara på ytan och därför nöts den av efter bara några kilometer. Belaget är en viktig och ganska ömtålig del av skidan. För att skydda belaget bör man lägga på ett skyddsparaffin över sommaren för annars torkar det ur och förlorar sin uppsugningsförmåga. Skidor med torra belag kan räddas genom stenslipning (för att få fram nytt fräscht belag) och mättning i HotBox med ett paraffin som får tränga in ordentligt i belaget. Även nya längdskidor bör stenslipas och mättas i HotBox eftersom de antagligen stått och torkat ett tag både i fabrik och i butik.

Struktur – Genom stenslipning och rillning kan man göra ”mönster” i glidytorna. Mönstret består ofta av längsgående dalar som inte är djupare är några hundradels millimeter. Det finns en mängd olika mönster/strukturer som ger olika resultat i olika fören. Generellt gäller att en fin struktur går bra när det är kallt och torrt medan en grövre struktur gör sig bättre i varmare, fuktigare och grövre snö. Det kan tyckas märkligt men strukturen har faktiskt ganska stor inverkan på glidet.

Mättning – För att glidvallan skall ”fästa” ordentligt och räcka länge bör skidan vara ”mättad” med paraffin. Mättningen fungerar lite som en grundfärg gör när man målar. Mättning görs bäst i en så kallad HotBox men man kan även mätta för hand genom upprepade vallningar. Dock tar detta lång tid och blir inte lika bra.

Att välja rätt längdskidor

För att du ska få rätt skidor ber vi dig svara på nedanstående frågor i samband med att du väljer skida i nätbutiken.
Det hjälper oss att välja ut skidor som passar just dig. Vi garanterar att du blir nöjd med dina nya skidor. Om du, mot förmodan, skulle få skidor som inte passar dig så hjälper vi dig att hitta ett par andra skidor eller ger dig pengarna tillbaks. Det är vad vi kallar nöjdhetsgaranti. Innan vi levererar dina nya skidor markerar vi ut två vallazoner, en längre fästzon för kallföre och en kortare fästzon för klisterföre. Allt utifrån din längd, vikt och hur du beskrivit din åkteknik.
Svaren skriver du in i fältet för övriga meddelanden som visas när du kommer till kassan.

Hur åker du skidor?
Alla skidåkare åker på olika sätt.
För att du skall få en skida som passar bra för dig vill vi gärna att du beskriver din skidåkning utifrån dessa punkter:

Nybörjare = Börjat att åka skidor.
Motionär = Jag åker regelbundet och tävlar kanske ibland.
Elitmotionär = Jag tränar och tävlar regelbundet.
Elitåkare = Jag siktar på pallplaceringar och tränar hårt.

Din längd och vikt?
För att få rätt spann på skidan kombineras längden och vikten.